Hachikō (ハチ公)

Hachikō, cunoscut in Japonia ca chūken Hachikō (忠犬ハチ公, adica "Hachikō, catelul credincios") a fost un catel din rasa Akita, nascut la o ferma langa orasul Ōdate din prefectura Akita. Este recunoscut pentru loialitatea pe care a aratat-o stapanului, venind chiar si la 10 ani dupa moartea acestuia sa-l intampine de la gara, cum facuse inca de pe vremea cand stapanul era in viata.

Domnul profesor Hidesaburō Ueno l-a adus pe Hachikō in Tokyo in anul 1924. Pe perioada vietii sale Hachikō il conducea pana la si din gara Shibuya in fiecare zi. Acest ritual a continuat pana in mai 1925 cand profesorul a murit de un atac de cord.

Hachikō a fost dat la o alta familie dupa moartea profesorului, dar catelul reusea deseori sa scape si se intorcea la gara exact la ora la care trebuia sa vina trenul care sa-l aduca pe stapanul sau acasa.

Aceasta asteptare zilnica le-a atras atentia oamenilor asupra lui Hachikō si acesta a devenit vedeta nationala, aparand in mai multe ziare ale vremii.

Hachikō a murit pe data de 8 martie 1935. A fost gasit pe o strada din Shibuya, inima fiindu-i infectata de Dirofilaria immitis, un tip de nematoda parazitica (viermi, mai pe limba romana. Dar am prietena buna la Medicina deci trebuie spus corect :P).

Ramasitele lui impaiate se afla la Muzeul National de stinta al Japoniei din Ueno, Tokyo.

Lui Hachikō i s-a ridicat o statuie in aprilie 1934 in una din cele 5 iesiri ale garii din Shibuya. In fiecare an pe 8 aprilie i se tine o ceremonie solemna la care participa toti pasionatii de catei, pentru a-i onora loialitatea.

Eu am aflat de dragutul de el uitandu-ma fara sa stiu despre ce e vorba la filmul Hachikō no monogatari. Obisnuita fiind cu Genji no Monogatari si Heike no Monogatari nu ma asteptam sa fie vorba despre povestea unui caine. Cand am vazut ca e vorba despre gara Shibuya mi-am dat imediat seama despre cine e filmul, din nou, nestiind prea multe despre subiect recunosc ca am plans siroaie intregi pana s-a terminat.

Se pare ca pe langa filmul pe care l-am vazut eu (care a aparut in 1987) s-a mai facut o varianta 'americanizata' cu Richard Gere in rolul profesorului "Ueno". Pe varianta americana nu am vazut-o asa ca nu ma pot pronunta. Insa varianta japoneza v-o recomand. Daca nu pentru actiune, atunci cel putin pentru secventa in care profesorul Ueno si cu Hachi fac baie impreuna. E indoiosatoare.




0 comentarii:

Trimiteți un comentariu